YASA DIŞI BAHİS VE KUMAR OYUNLARI OYNAYANLARIN
HESABINA BLOKE KONULMASI
A-)BANKA BLOKESİNİN KALDIRILMASI İÇİN NE YAPILABİLİR?
Kaçak bahis ve kumar oynatmak amacıyla internet ağı üzerinden site açılarak bu konuda kendilerine maddi menfaat sağlayan kimselere bu tür siteleri “Dolandırıcılık suçunda” sıklıkla kullanmaktadır. Bu sebeple idari ve adli merciler tarafından bu tür suçları engellemek ve etkin bir şekilde mücadele için kumar ve bahis yoluyla banka hesaplarına giren paralara bloke işlemi uygulamaktadır.
B-)ADLİ MERCİLER TARAFINDAN KONULAN BLOKE KALDIRMA İŞLEMİ
Adli merciler tarafından 2015 yılından bu yana yasa dışı bahis ve kumar oynatan siteler yönelik olarak çok sayıda banka hesaplarına bloke işlemi tatbik edilmiştir. 7258 Sayılı Futbol Ve Diğer Spor Müsabakalarında Müşterek Bahis Ve Şans Oyunlarının Düzenlenmesi Hakkında Kanunda sadece bahisin oynatılması ve oynanmasının dışında Kaçak bahis sitelerine yönelik para transferine aracılık edilmesi, bahis sitelerinin reklamının yapılmasını suç olarak belirtilmiştir. Yasal olmayan veya halk arasındaki tabiriyle “kaçak bahis siteleri” 7258 sayılı kanun kapsamında Spor Toto Teşkilat Başkanlığı’ndan izinsiz olarak spor müsabakalarına ilişkin bahis ve şans oyunları düzenleyen ve illegal nitelikte olan sitelerdi
Kumar oynatan sitelere 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun kapsamında “erişim engelleme” şeklinde tedbirler uygulanmaktadır. Ancak bu tür yasadışı kumar ve hileli bahis sitelerine TİB tarafından erişim engelleme kararı verilse dahi failler birkaç saat içinde yeni bir alan adı alarak aynı web sitesini yeniden farklı bir alan adı üzerinde tekrar siteyi açabilmektedir.
Bu tür online kumar dolandırıcılığı ve yasadışı bahis sitelerinin temel bazı ortak özellikleri şunlardır:
1) web sitelerinde açık adres ve kontak bilgileri bulunmaması
2)alan adı (domain) whois bilgilerini gizlemeleri
3)yurt dışında bulunan bir yer sağlayıcıdan (hosting firması) hizmet almaları,
4)yazılı delil vermemek adına mağdurlarla olan yazışmalarını e-posta üzerinden değil site üzerindeki chat yazılımları kullanarak yapmaları,
5) gerçek isimlerini hiçbir şekilde ifşa etmemeleri ve kimliklerinin ortaya çıkmaması için üyelerden doğrudan kendi adlarına para tahsilatı yapmamaları,
6)site için yatırılacak paraları kendi adlarına değil, ya kandırdıkları ya da işbirliği yaptıkları suç ortağı olan kişiler üzerinden almaları ve bu aracı kişileri sürekli değiştirmeleri,
-7)yurt içinde faaliyetlerine devam etseler dahi, yasal yollara başvurulsa halinde mağdurların sonuç alamayacağına inandırmak adına yurt dışında bulunduklarına dair izlenim oluşturmaları.
Hukukumuzda izinsiz olarak bahis ve oyun sitesi ya da kumar sitesi işletmek suçtur. Bu kapsamda Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkında Kanun’a göre izinsiz şekilde bahis veya oyun sitesi faaliyeti yürütmenin cezası 4 yıl hapis cezasından başlamaktadır. Ayrıca mevzuatımıza göre “kumar oynatmak için yer ve imkan sağlamak” TCK madde.228 kapsamında suç teşkil etmekte olup bu suçun cezası da 1 yıla kadar hapistir.
Yalnız kumar oynamak TCK’ya göre “suç” dahi değildir ve “kabahat” niteliğinde nispeten hafif bir eylemdir. Kumar oynama kabahatinin cezası ise sadece 100 TL para cezasıdır. Fakat hileli bahis veya kumar siteleri vasıtasıyla dolandırıcılık suçu işleyen kişilerin, mağdurların yasal yollara başvurmasını caydırarak engellemek için bir takım yanlış bilgilerle korkutmaya çalıştığı bu kapsamda kumar oynayan kişilerin çok ciddi oranda para cezası ödeyeceği veya paralarına ya da mallarına el konulacağına dair temelsiz iddialarda bulunduğu bilinmektedir. Eğer bu tür online hileli kumar veya lisanssız bahis siteleri vasıtasıyla dolandırılanlar var ise suç faillerinin bu tür gerçek dışı beyanlarını dikkate almadan yasal yollara başvurmasını hatta bilişim hukuku konusunda uzman olan bir bilişim avukatı ile çalışmalarını tavsiye ediyoruz.
C-)MASAK (MALİ SUÇLARI ARAŞTIRMA KURULU)
Adli makamların dışında ,suç gelirlerinin aklanması ile daha etkin mücadele edilebilmesi ve mali sistemin suçlular tarafından kullanılmasının engellenebilmesi için MASAK’a bu konuda yetkiler verilmiştir.
5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanunun 2/d maddesi ile bankacılık, sigortacılık, bireysel emeklilik, sermaye piyasaları, ödünç para verme ve diğer finansal hizmetler ile posta ve taşımacılık, talih ve bahis oyunları alanında faaliyet gösterenler; döviz, taşınmaz, değerli taş ve maden, mücevher, nakil vasıtası, iş makinesi, tarihi eser, sanat eseri ve antika ticareti ile iştigal edenler veya bu faaliyetlere aracılık edenler ile noterler, spor kulüpleri 5549 sayılı Kanunun uygulanmasında yükümlü sayılmış, sayılanlar dışında kalan iş ve meslek sahiplerinin yükümlü yapılabilmesi için de Bakanlar Kuruluna yetki verilmiştir.
Kaçak bahis ve kumar oyunlarından kaynaklı suçlarla ilgili MASAK banka hesaplarına bloke koyabilmektedir. Türk Ceza Kanun 258.Maddesinde belirtilen “Kumar oynanması için yer ve imkan sağlama” suçu ile 7258 sayılı kanunda belirtildiği üzere “Yetkisiz Bahis Oynatma” suçlarından kaynaklı MASAK tarafından bloke işlemi uygulanabilmektedir.
Ancak bunun dışında kalan bazı şüpheli işlemler hakkında da MASAK bloke işlemi tatbik edebilmektedir. Mesela; bakiyesi düşük seyreden bir hesaba bir anda yüklü miktarda para gelmesi, hesaba sürekli parça parça para gelmesi, hesaba gelen paraların kısa bir süre içerisinde 3.şahıslara ait hesaplara havale edilmesi gibi işlemlerden dolayı da MASAK tarafından bloke işlemi uygulanabilmektedir.
5549 Sayılı Kanun 19-A maddesine bağlı olarak banka işlemlerinin şüpheli görülmesi halinde MASAK araştırma ve inceleme yapmak için banka hesabına bloke koyabilmekte ve yapılan araştırma neticesinde bir suç unsurunun tespit edilmesi durumlarında bunu cumhuriyet başsavcılıklarına bildirmektedir. Gecikmesinde sakınca bulunan bir durum varsa 5549 Sayılı Kanun çerçevesinde derhal savcılı tarafından el koyma kararı verilebilir. Gecikmesinde sakınca bulunan bir durum yok ise Sulh Ceza Hâkimliği tarafından el koyma kararı verilmektedir.
D-)BANKA BLOKESİNİ İTİRAZ VE BLOKENİN KALDIRILMASI
Yukarda izah edildiği üzere gerek adli merciler gerek MASAK tarafından bloke işleminin tatbiki 5237, 5271 ve 5549 Sayılı kanunlara dayanılarak yapılabilmektedir. Bloke kaldırma işlemleri yasalarda belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde yapılması gerekmektedir. Sıradan bir dilekçe ile yapılan başvurularda blokenin kaldırılması genelde mümkün olmadığı gibi kişinin mağdur duruma düşmesine de sebep olabilmektedir. Bu bağlamda itiraz, bloke kaldırma işlemi, konuyla ilgili ifade verilmesi gibi işlemlerin bu alanda uzman bir avukat arcılığı ile takibinin yapılması faydalı olacaktır.
Av. Fatih AL
Leave a Reply